jó to noviny ještě hořely

Od té doby, co syn jezdí za mnou autobusem se stevardkou, jsme si v ledasčem vyměnili role. Jak skočí ze schodů, vlepíme si hubana a plácneme si dlaní. „ Cos mi přivez?“ Se přiznám, to se ptám, prosím pěkně, já. „ Sebe?“ Neříkám, že by mi to bylo málo, jeho celkem dost, ale tak nějak už ho několik let přemlouvám, aby mi z autobusu vzal noviny, které tam zdarma rozdávají. „ Vzals mi Dnesky?“ Zakroutí hlavou. „ Stejně si to čteš v mobilu.“

… Je po obědě a natažený na kavalci, poslouchám nějakou rozhlasovou hru. „ Aby ti slehlo,“ říkávala babička Pepinka. Zvláštní, dědovi to říkat nemusela, ten si lehal automaticky. Ovšem děda Karel, ten si ke slehnutí brával noviny. Tvářil se u nich vážně, občas zakroutil hlavou, uchechtl se, nebo se plácl do čela. A pak usnul. Pro mě ideální příležitost odhalit tajemství ukryté v novinách, i když ta písmena jsou proti čítance tak hrozně titěrná. Jenže to se můžu učíst a nic. Nic, co by mě rozesmálo, nebo kvůli čemu bych se plácal do čela. Co ten děda z toho má? Ale je fakt, že ty noviny krásně voní, to jo. Ha, na předposlední stránce křížovka. Krááásně jsem ji zmršil. …

V mobilu si oblíbené noviny čtu, ale nic nenahradí ten pocit šustění při obracení stránek a hlavně, pořád mi totiž noviny voní. „ Prdlajs tomu rozumíš. Prostě mi je někdy vem, uděláš mi radost.“ Sice mi to syn odkýval, ale ani příště si na ně nevzpomněl. „ Tak já ti, mladej, něco ukážu,“ a už ho za odměnu táhnu k sobě do práce. Postavím ho před právě rozjíždějící se největší tiskařský stroj a užívám si tu chvilku ohromení v jeho očích. „ Děsně velký, všude samá tlačítka a hejblátka, velín jako v jaderný elektrárně. A babi ten kravál! To je fakt jak když startuje letadlo!“

… Děda mé luštění po zásluze ocenil pohlavkem a tím se můj zájem o noviny na pět let vytratil. Ovšem ve třinácti narostl do obřích rozměrů.  V obecním plátku jedné městské části se totiž psalo o mně. Několik výtisků jsem sehnal pod pultem, respektive jsem si je zapůjčil ze schránek sousedů a všechny rozdal v rodině. Nejspíš proto jsem si pak musel chodit k Obecnímu úřadu číst vývěsku o sobě samém, kterak střílím góly za místní TJ Jiskru Vratislavice.  Stejně se mi zdálo, že mě málo chválí a s tím jsem si taky postěžoval u dědy.  „ No, ty to psát nemůžeš,“ narážel na mou lásku ke gramatice. Ale protože se v té době rozhodovalo kam se mnou na studia, dědu napadlo, že bych noviny mohl alespoň vyrábět.  „ Jó tiskaři, to byli za první republiky páni,“ říkal s nehraným respektem. A na to já slyšel, chtěl jsem být pán.

Pravda, pánem jsem se nestal, za to tiskařem ano. Holkám jsem ale říkal, že jsem polygraf. Byste nevěřili, jedno slovo a balily se o dost líp. A ještě mi je záhadou, že si ty moje ruce volšový, tuhle práci oblíbily. Mám radost, když vidím moje časopisy v trafikách, když je vidím lidmi třeba v metru číst (od jisté doby mě těší i narazit na tištěné stopy kolegů blogerů :) ) a vím, že mi všechny prošly pod rukama. Musím zaorodovat i za letáky. Ano ano, i za tenhle papírový spam ve vaší poštovní schránce můžu já. A nakonec buďte vlastně rádi a užijte si je dokud je čas. Až vám budou chodit letáky jen do mobilu, čím si vysušíte boty a do čeho zabalíte šlupky od brambor? (ale že se odbouralo balení makrel do novin na krámech jsem fakt rád). …

„ Dojdi pro noviny jů,“ houknu na syna chystaje u ohniště třísky na první letošní buřty.

„ Si chceš teď jako číst?,“ vyvalí na mě oči.

„ Ne! Ale můžeš mi podat svůj tablet a třeba to s ním půjde,“ lomím rukama. Chjo ty kluku jeden. Pro noviny si musím dojít samozřejmě sám.

„ Dívej!“ Škrtl jsem sirkou a plameny začaly požírat zmuchlaný papír. „ Jednou budeš svýmu synovi vyprávět o časech, kdy noviny ještě hořely.“

 

Dočkal jsem se. Je to čtrnáct dní, co mi synek poprvé přivezl noviny. Četly se náramně a voněly ještě líp.

.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Dlouhý | sobota 4.4.2015 21:21 | karma článku: 32,49 | přečteno: 1159x
  • Další články autora

Jan Dlouhý

naučte se utíkat

Metro bylo poloprázdný a naproti seděl hodně divný chlap. Kymácel se a něco si mrmlal pro sebe. „Není to náhodou takovej ten pošuk?“ zeptal se mě syn. „Není,“ uklidňuju jeho i sebe, ale nepříjemný pocit se rozlézal po celém těle.

10.6.2017 v 21:21 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1098x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

jako magor aneb to já v tvým věku

„Čemu se tlemíš!?“ konsternovaně pozoruju svého dvanáctiletého syna. Celý se zalyká, koulej se mu slzy po tváři a sotva popadá dech. Koukne na mě a začne se smát ještě víc. Jako magor. „Vraťte mi syna,“ protáčím panenky k nebi.

27.5.2017 v 21:21 | Karma: 29,62 | Přečteno: 1035x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

dejme jim to najevo

„Splnila jsem mu všechno. Všechno! A von? Ani neřek, že mě má rád, že prej to je přece jasňačka. Ani kytku mi nekoupil, neobjal mě, nepřekvapil. Dyť von mi ani k vánocům nedal dárek. Jen peníze do obálky ať si koupím něco sama!“

13.5.2017 v 21:21 | Karma: 32,59 | Přečteno: 1567x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

udělat si radost dámou nebo udělat radost dámě?

Seděla o stoleček dál. Před sebou právě zalitou kávu, nohu přes nohu, a v ruce cigaretu na špičce, se kterou si dlouze hrála než si ji zapálila. Všimla si, že ji delší dobu pozorujuju. Pokývla hlavou na pozdrav a usmála se na mě.

6.5.2017 v 21:21 | Karma: 31,10 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

radši vztyčený prostředníček než němá ignorace pozdravu

„Jak že? Ani slušné pozdravení, jak stav můj, i jméno mé si vyžadují, nedovedeš dát? Ty věru nevíš čeho slušný mrav si žádá? Tedy ztrestám tě!“ Tak tahle replika z Hurvínka mi naskakuje vždy, pokud mi kdokoli neodpoví na pozdrav.

15.4.2017 v 21:21 | Karma: 33,52 | Přečteno: 1339x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Při hromadné nehodě na Karlovarsku zemřel člověk, další čtyři se zranili

13. května 2024  16:13,  aktualizováno  21:35

Vážná dopravní nehoda dvou osobních a nákladního vozidla uzavřela silnici I/6 u Čichalova na...

VIDEO: Bouřka strhla na lidi v Bombaji obří billboard. Desítky jich uvěznil

13. května 2024  21:28

Nejméně osm lidí zahynulo v indické Bombaji po pádu obřího billboardu, který v pondělí strhla...

Američana zadrželi v Istanbulu s 1 500 štíry a pavouky, přitom měl povolení

13. května 2024  19:13,  aktualizováno  21:08

Turecká policie zatkla muže, který se podle ní pokoušel ze země propašovat vzácné jedovaté pavouky...

Že necítíš prsty? Nevadí. Decimovaná Ukrajina drží ve službě nezpůsobilé muže

13. května 2024  20:49

Mnoho ukrajinských vojáků, kteří utrpěli v boji trvalé poškození zdraví, považují armádní lékaři za...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

  • Počet článků 101
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3178x
představte si fotograii, na které je kolotoč.. takový ze starých časů, se zdobenou stříškou, velkými koni, draky a tak, sedí na nich lidé a točí se a záběr je zastaví v pohybu a jsou z nich rozmazané barevné šmouhy.. stojím před kolotočem, zády k němu (černobíle), ne příliš daleko, můžu se kdykoliv otočit, splynout s vířícími barvami, ale dost daleko na to, aby mě ta neosobní rychlost nepohltila.. prý mám na výběr.. říkala to Virginie ;)

dlouhy.jan@email.cz