stará dáma, která se mi smála a (ne)měl jsem ji rád

Je to stará dáma, která se mi směje a nemám ji rád. Ale vzhledem k jejímu věku k ní určitou úctu mám. Ven už sama nesmí, poloslepá a polohluchá, jaksi nerespektuje domluvená pravidla. Na svůj věk, a vetchou postavu, ještě docela slušně rychle chodí. Já většinou až za ní. Buď nestíhám a nebo se za ni trochu stydím. To spíš. I když. Má nádherný dlouhý nohy a její ladné kroky do schodů, to je radost sledovat. Prostě dáma.

Jen kdyby se mi pořád nesmála. Ne, že by chtěla, ale má přesně takový ten výraz výsměchu. Hlavně, když mi něco sežere a je jedno co. Snídani, večeři, buchtu, zákusek, cokoliv. Mám pocit, že to dělá schválně a účelně mě vytáčí. A když jsem ji pak vypeskuju, stejně se vlastně chechtá. Chodící popelnicí bych se jí neopovážil nazvat, ale je fakt, že přesně taková je, ale to by pak nebyla dámou za kterou sama sebe považuje. Jméno? Lucky. Celým jménem Lucky Labradal. Otec Dalmatin, matka Labrador. Stáří čtrnáct let.

„Zase něco sežrala, podívej se na ní, prosim tě.“ Neochotně se zvedám a mířím za prapodivným zvukem v předsíni. Lucky stojí strnule s hlavou skloněnou a jakoby se dávila. Jako kolikrát předtím, když sežrala klacek, nebo borovicový šišky. Jenže tentokrát je to jiné. Od tlamy jí visí zvláštní kokon žaludečních šťáv. Hlavou naráží do zdi při každém dalším návalu nevolnosti. Musí ji být zle. Moc zle. Přitom vrtí ocáskem a klepou se jí nohy. Když se nedáví, pláče. Hluboký, tichý vzlyky. Občas někam bezcílně popojde a je dezorientovaná. Po půl hodině nastává zklidnění. Není velkého rozdílu mezi mrtvičkou u člověka a psa. Chceme jí dát napít, nechce. Otevřeme dveře, nevyjde z nich. Lucky pláče tichounce, přítelkyně hlasitě. Mám tady dvě rozsekaný ženský a nevím si rady. Další záchvat Luckyny přijde do hodiny.

Mně je jasný, kam to spěje, ale nevyslovím nic, co by tomu nasvědčovalo. Padne pár vět o tom, že ji ráno odvezeme k doktoru.

„Že to bude dobrý viď,“ ptá se mě a já přikývnu.

„Běž si lehnout. Budu u ní.“

 

Už se nesnažím starou dámu přemlouvat, abychom šli spolu ven. Jen jí pomůžu do pelechu a sednu si k ní. Mělce a pomalu dýchá.

„Lucky,“ otočí hlavu na mě a já ji hladím kolem uší. Stará dáma roztaje a usmívá se na mě. Vystrčí z pelechu packu a já ji za ni chytnu.

„Bude to dobrý, Lucky.“

A najednou … měla úplně jiný oči.

Ještě dlouho jsem u staré dámy seděl.

 

Potichu jsem lezl do postele, ale přítelkyně stejně nespala. Nemohla. Věděla, že kousíček od ní, odchází celá její půlka života.

„Jak je Luckynce?“

„Už je jí líp.“

Zapršelo a vysvitlo slunce. „Koukni, ta jabloň už příští rok pokvete.“ „Však už aby to bylo. Že bychom měli šťastná jabka?...“ Vzduch byl čistý a mokrá tráva se lepila ke kotníkům. A tam, mezi kořeny, odpočívá jedna stará dáma, která se mi smála a měl jsem ji rád…

.

Autor: Jan Dlouhý | sobota 20.9.2014 22:24 | karma článku: 30,45 | přečteno: 1449x
  • Další články autora

Jan Dlouhý

naučte se utíkat

Metro bylo poloprázdný a naproti seděl hodně divný chlap. Kymácel se a něco si mrmlal pro sebe. „Není to náhodou takovej ten pošuk?“ zeptal se mě syn. „Není,“ uklidňuju jeho i sebe, ale nepříjemný pocit se rozlézal po celém těle.

10.6.2017 v 21:21 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1098x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

jako magor aneb to já v tvým věku

„Čemu se tlemíš!?“ konsternovaně pozoruju svého dvanáctiletého syna. Celý se zalyká, koulej se mu slzy po tváři a sotva popadá dech. Koukne na mě a začne se smát ještě víc. Jako magor. „Vraťte mi syna,“ protáčím panenky k nebi.

27.5.2017 v 21:21 | Karma: 29,62 | Přečteno: 1035x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

dejme jim to najevo

„Splnila jsem mu všechno. Všechno! A von? Ani neřek, že mě má rád, že prej to je přece jasňačka. Ani kytku mi nekoupil, neobjal mě, nepřekvapil. Dyť von mi ani k vánocům nedal dárek. Jen peníze do obálky ať si koupím něco sama!“

13.5.2017 v 21:21 | Karma: 32,59 | Přečteno: 1567x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

udělat si radost dámou nebo udělat radost dámě?

Seděla o stoleček dál. Před sebou právě zalitou kávu, nohu přes nohu, a v ruce cigaretu na špičce, se kterou si dlouze hrála než si ji zapálila. Všimla si, že ji delší dobu pozorujuju. Pokývla hlavou na pozdrav a usmála se na mě.

6.5.2017 v 21:21 | Karma: 31,10 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

radši vztyčený prostředníček než němá ignorace pozdravu

„Jak že? Ani slušné pozdravení, jak stav můj, i jméno mé si vyžadují, nedovedeš dát? Ty věru nevíš čeho slušný mrav si žádá? Tedy ztrestám tě!“ Tak tahle replika z Hurvínka mi naskakuje vždy, pokud mi kdokoli neodpoví na pozdrav.

15.4.2017 v 21:21 | Karma: 33,52 | Přečteno: 1338x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 101
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3178x
představte si fotograii, na které je kolotoč.. takový ze starých časů, se zdobenou stříškou, velkými koni, draky a tak, sedí na nich lidé a točí se a záběr je zastaví v pohybu a jsou z nich rozmazané barevné šmouhy.. stojím před kolotočem, zády k němu (černobíle), ne příliš daleko, můžu se kdykoliv otočit, splynout s vířícími barvami, ale dost daleko na to, aby mě ta neosobní rychlost nepohltila.. prý mám na výběr.. říkala to Virginie ;)

dlouhy.jan@email.cz