co si trochu zašmírovat aneb hele, mámo, tak tos ještě neviděla

Byste nevěřili, co vídám naproti v oknech hotelu. Jen se trochu zešeří, světla se rozsvítí a začnou se tam dít podivuhodné věci. Pro tyhle případy jsem zabavil synovi dalekohled a nevrátím mu ho ani na konci školního roku!

Zvláštní. Všichni to známe, pokud si člověk doma rozsvítí, když je venku tma, a nezatáhne závěs, že je domů jaksi vidět. To vědí všichni. Proto je mi záhadou, že v hotelu naproti na to lidi zapomenou. Jestli je to tím, že ztratí ostražitost, nebo je to cizím prostředím, nevím. Každopádně jim tam občas koukám, kulantně řečeno, až do kuchyně. A že jsem viděl věci. Dvě ženy, dva muže, dva plus jedna i jeden plus dvě, a jednou to snad bylo i čtyři z tanku a pes.   

Koukat druhým do talíře by se nemělo. Asi. Třeba já na to nadával za mlada vždycky. Nezajímalo mě kdo má kolik mastných očí na polévce a nechtěl jsem aby někdo počítal ty moje. Nebo, nedej bože, aby mi někdo určoval kolik těch mastných ok mám vůbec mít. Averze na diktování způsobu života mi zůstala. Na to koukání jsem ale trochu pozměnil názor. Jak stárnu, sem tam se juknu sám. A docela rád.

Mám bydlení v centru Prahy, ve čtvrtém patře jedné staré zástavby s pavlačí a výhledem do vnitrobloku. Protože tu začínám kotvit druhé desetiletí, můžu se počítat mezi starousedlíky a něco už tu pamatuju. Žila tady stará paní Řezníčková. Klasická pavlačová drbna, která s prsy položenými na parapetu, nebo s nosem za záclonou, sledovala jakýkoliv dění v domě. Nejenže na minutu přesně věděla, kdy jsem se vrátil domů, v jakým stavu a jestli sám, případně s kým čím, nebo koho co. Ale měla i dokonalý přehled kolik jsem vynesl odpadků a určitě měla spočítaný přesný počet spláchnutích. Jak mi ta baba pila krev!

Jenže. Uběhlo pár let a na paní Řezníčkovou vzpomínám s nostalgií. Dokud tu byla, kdokoliv příchozí musel projít její důkladnou lustrací a po baráku se netoulal kde kdo. Neztrácelo se mi pověšené vyprané prádlo, neměl jsem ve spánku neohlášené návštěvy přímo v bytě, a nemusel se zamykat. Zlatá paní Řezníčková! A z čista jasna se ze mě stává stejná drbna. Fakt. Moje pavlačové siesty s cigaretou, doplňuji zevrubným šmírováním domu. Jak se něco šustne dole u popelnic, jsem to já, kdo vyzbrojen županem a sandály, vyhání ze vrat prapodivné živly. Tuhle jsem přesvědčoval jednoho fajnšmekra, že to nemám župan, ale kimono. Jeho kladivo a šroubovák se mi zastrašit moc nepovedlo.

A tak šmíruju. Někdy cíleně, to když potřebuju být v obraze, co se týká známých v okolí. Ideálně skrz drby jiných známých a samozřejmě přes Facebook. Jak jsem zjistil, nevědět dva dny starý status z tamtéž, jest úplná degradace inteligence. „Co se tak blbě ptáš? S ním už nejsem dva dny!“ To člověk prostě šmírovat musí, aby nebyl za vola. Pak šmíruju necíleně ze zvědavosti. K tomu je ideální cesta emhádéčkem. Tuhle přede mnou seděl mladý pár s dvěma zaparkovanými kočárky. Měli se k sobě, to jo, ale taky měl každý v ruce mobil. Ona byla obranářka, psala: „Ne mami, Tom se změnil, teď jsme zrovna na výletě.“ On byl srdcař, psal se spoustou srdíček: „Dobře, ve středu to klapne! Těším se.“ Potom změnil aplikaci a ještě s větším množstvím srdíček: „Lásko, středa padá, ale uteču za tebou ve čtvrtek z práce.“ To člověk prostě šmírovat musí, aby ho nic nepřekvapilo.

A ještě mám třetí kategorii šmírování a to je pokoukáníčko z mojí pavlače. Pro zábavu a to už víte proč.

Se nám udělalo krásně. Miluju tyhle letní večery. Vychutnávám si na pavlači cigaretu s něčím dobře vychlazeným. Je tma a ticho a tak si tady hovím úplně nahý. Celý dům spí, jen naproti v hotelu svítí lampička a občas se kolem ní mihne stín. Čas na šmírung! Sáhnu po dalekohledu, a oděn pouze do popruhu přibližovadla, popojdu pavlačí ještě o něco blíž. Zaostřím a … zřetelně vidím v okně, kam mám namířeno, staršího pána. Hrkne ve mně. Totiž, čumí do dalekohledu stejně jako já, jen má k tomu ještě noční vidění. Šmírák jeden! Směje se a ukazuje směrem ke mně a já mu odezírám z pusy: „Hele, mámo, tak tos ještě neviděla!“

;)

 

Autor: Jan Dlouhý | sobota 25.6.2016 21:21 | karma článku: 36,81 | přečteno: 2608x
  • Další články autora

Jan Dlouhý

naučte se utíkat

Metro bylo poloprázdný a naproti seděl hodně divný chlap. Kymácel se a něco si mrmlal pro sebe. „Není to náhodou takovej ten pošuk?“ zeptal se mě syn. „Není,“ uklidňuju jeho i sebe, ale nepříjemný pocit se rozlézal po celém těle.

10.6.2017 v 21:21 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1098x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

jako magor aneb to já v tvým věku

„Čemu se tlemíš!?“ konsternovaně pozoruju svého dvanáctiletého syna. Celý se zalyká, koulej se mu slzy po tváři a sotva popadá dech. Koukne na mě a začne se smát ještě víc. Jako magor. „Vraťte mi syna,“ protáčím panenky k nebi.

27.5.2017 v 21:21 | Karma: 29,62 | Přečteno: 1035x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

dejme jim to najevo

„Splnila jsem mu všechno. Všechno! A von? Ani neřek, že mě má rád, že prej to je přece jasňačka. Ani kytku mi nekoupil, neobjal mě, nepřekvapil. Dyť von mi ani k vánocům nedal dárek. Jen peníze do obálky ať si koupím něco sama!“

13.5.2017 v 21:21 | Karma: 32,59 | Přečteno: 1567x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

udělat si radost dámou nebo udělat radost dámě?

Seděla o stoleček dál. Před sebou právě zalitou kávu, nohu přes nohu, a v ruce cigaretu na špičce, se kterou si dlouze hrála než si ji zapálila. Všimla si, že ji delší dobu pozorujuju. Pokývla hlavou na pozdrav a usmála se na mě.

6.5.2017 v 21:21 | Karma: 31,10 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

radši vztyčený prostředníček než němá ignorace pozdravu

„Jak že? Ani slušné pozdravení, jak stav můj, i jméno mé si vyžadují, nedovedeš dát? Ty věru nevíš čeho slušný mrav si žádá? Tedy ztrestám tě!“ Tak tahle replika z Hurvínka mi naskakuje vždy, pokud mi kdokoli neodpoví na pozdrav.

15.4.2017 v 21:21 | Karma: 33,52 | Přečteno: 1338x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 101
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3178x
představte si fotograii, na které je kolotoč.. takový ze starých časů, se zdobenou stříškou, velkými koni, draky a tak, sedí na nich lidé a točí se a záběr je zastaví v pohybu a jsou z nich rozmazané barevné šmouhy.. stojím před kolotočem, zády k němu (černobíle), ne příliš daleko, můžu se kdykoliv otočit, splynout s vířícími barvami, ale dost daleko na to, aby mě ta neosobní rychlost nepohltila.. prý mám na výběr.. říkala to Virginie ;)

dlouhy.jan@email.cz