teorii buldozer znám a voňavou tramvaj už nečekám

Stačil jediný nádech, aby se mi zkroutil obličej do grimasy sériového vraha a žaludek dal kotrmelcem jasně najevo, že by se chtěl urychleně vyprázdnit. Došel jsem v tramvaji k sedícímu smraďochovi a z blízka nekompromisně zařval.

„Vypadni!“ Podle výrazu v obličeji byl týpek zrovna na návštěvě někde v jiné galaxii a chvíli mu trval návrat do reality. „Vy - pa - dni,!" zopakoval jsem systematicky svůj požadavek a nataženou rukou ukazoval na právě otevírající se dveře, snad proto, že jsem měl strach, aby nešel oknem. Smutně se podíval na ty dveře, znovu na mě, sebral si tři igelitky a skutečně vystoupil. Teda cítil jsem už horší smrádek, ale nebylo to ani živý ani lidský. Poplácal jsem se v duchu po zádech, kterak jsem pohotově vyřešil situaci.

„To jste nemusel, vždyť je to chudák,“ ozvala se nečekaně opodál stojící paní s opovržlivým pohledem k tomu. V ten moment mi došlo, jaké divadlo jsem přísedícím zahrál. Zrudl jsem a cítil na sobě několik desítek párů očí, prohlížejícího si necitu a bídáka.

… Bylo to na jaře roku devadesát dva. Seděl jsem ve čtvrté řadě lavic u dveří s cedulkou GII.A, ve třetím patře obrovské budovy bývalé věznice. Do třídy vstoupil pan Petr Mahnel, učitel matematiky, a shodou okolností náš pan třídní. V podpaždí si nesl výsledky poslední písemky a netvářil se nadšeně.

„Takže poslouchejte, holenkové! Mám takovou teorii. Představte si, že jste buldozer. Před vás padaj problémy a vy je hrnete před sebou. Můžete mít sebesilnější motor, ale pokud ty problémy řešit nebudete, tak se jednou ten váš buldozer zastaví, protože tu kupu před sebou už nezvládne,“ po těch slovech rozdal písemky a nejen mně ztuhl úsměv. Na pětku v červeném kruhu se nekoukalo dobře.

„Ty vole, von tě snad nechá rupnout,“ zvěstoval mi vykuleně spolužák Jirka.

„Klid. Za í, budu mít na výzo maximálně dvě trojky. Za íí čtverec žádnej nehrozí, takže bajle by byla divná, ne? A za ííí, je to přece tříďas, vole, ten mě padnout nenechá,“ s hraným úsměvem odpovím. A snažím si najít ještě nějaké za ívé, což jsou oblíbené odrážky pana učitele, ale krom toho, že mě matika zrovna nebaví a teď k smrti unavuje, mě nic jiného nenapadá.

Jak jsem předvídal, dvě trojky jsem v červnu na vysvědčení skutečně měl. Jenže pana Mahnela jsem lehce podcenil, alespoň jsem si to tehdy myslel. Jak se totiž ukázalo, byl to můj buldozer, který se zastavil. A tak jsme se spolu s panem učitelem potkali na konci srpna u reparátu. Tři příklady na papír a dva u tabule. Za deset minut bylo hotovo.

„Stálo ti to za to, Honzo,?“ zeptal se mě s úsměvem a škodolibost nezastíral. Nestálo. Těžký to tak nebylo, ale půlku prázdnin jsem strávil učením. Za dva roky jsem panu Mahnelovi za tuhle zkušenost upřímně poděkoval…

Několik dní po tom vyhazovacím extempore jsem znovu nastoupil do tramvaje a do nosu se mi navalil obdobně čpící smrad jako posledně. Ani jsem nehledal autora tohoto projektu, předchozí zkušenost jasně velela k ústupu. Navíc tramvaj má dva vozy soupravy a tak jsem na nadcházející zastávce přeskočil do vozu prvního. Jen co se dveře zavřeli a tramvaj zacinkala, byl jsem v pasti. Okamžité sladko v puse, zježené chlupy snad i na nohou, sevřené hrdlo a žaludek. Můj osobní alarm smradometru praskl a jako důkaz se mi neřízeně valily slzy po tvářích. Tady totiž vesele cestovali smraďoši rovnou tři!

Vystoupil jsem. Respektive jsem rozrazil dveře tramvaje, jen co trochu přibrzdila před zastávkou a doslova vypadl na ulici. Doklopýtal jsem na most přes Vltavu a zhluboka lapal po dechu. Restart dýchací soustavy se po chvíli podařil, a pachuť v puse jsem zahnal odpálenou cigaretou. V hlavě kolotoč výjevů. Řvoucí titulky v novinách, deprimující fotky rozřezaných těl, různé jakopravdy ze všech stran a smraďoši v tramvaji. Rozhlížel jsem se okolo, všude klid, jako by se nic nedělo, i na řece panovalo podivné ticho. Jen nízko nade mnou prolétl racek. Zvedl jsem hlavu a střecha Strakovy akademie na mě házela prasátka ze zapadajícího slunce. Někde v dáli, přesně v přímce mého pohledu, bych tušil i Štrasburk a valící se buldozer.

Pana Mahnela na vás, holenkové! Dokud ještě není pozdě a nerupneme všichni. Tady totiž na reparát nedojde. Hážu si mošnu přes rameno, ještě posledně potáhnu z cigarety a přidávám do kroku. Jdu pěšky, na voňavou tramvaj už nečekám...

.

Autor: Jan Dlouhý | sobota 5.9.2015 21:21 | karma článku: 36,78 | přečteno: 3538x
  • Další články autora

Jan Dlouhý

naučte se utíkat

Metro bylo poloprázdný a naproti seděl hodně divný chlap. Kymácel se a něco si mrmlal pro sebe. „Není to náhodou takovej ten pošuk?“ zeptal se mě syn. „Není,“ uklidňuju jeho i sebe, ale nepříjemný pocit se rozlézal po celém těle.

10.6.2017 v 21:21 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1098x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

jako magor aneb to já v tvým věku

„Čemu se tlemíš!?“ konsternovaně pozoruju svého dvanáctiletého syna. Celý se zalyká, koulej se mu slzy po tváři a sotva popadá dech. Koukne na mě a začne se smát ještě víc. Jako magor. „Vraťte mi syna,“ protáčím panenky k nebi.

27.5.2017 v 21:21 | Karma: 29,62 | Přečteno: 1035x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

dejme jim to najevo

„Splnila jsem mu všechno. Všechno! A von? Ani neřek, že mě má rád, že prej to je přece jasňačka. Ani kytku mi nekoupil, neobjal mě, nepřekvapil. Dyť von mi ani k vánocům nedal dárek. Jen peníze do obálky ať si koupím něco sama!“

13.5.2017 v 21:21 | Karma: 32,59 | Přečteno: 1567x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

udělat si radost dámou nebo udělat radost dámě?

Seděla o stoleček dál. Před sebou právě zalitou kávu, nohu přes nohu, a v ruce cigaretu na špičce, se kterou si dlouze hrála než si ji zapálila. Všimla si, že ji delší dobu pozorujuju. Pokývla hlavou na pozdrav a usmála se na mě.

6.5.2017 v 21:21 | Karma: 31,10 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

radši vztyčený prostředníček než němá ignorace pozdravu

„Jak že? Ani slušné pozdravení, jak stav můj, i jméno mé si vyžadují, nedovedeš dát? Ty věru nevíš čeho slušný mrav si žádá? Tedy ztrestám tě!“ Tak tahle replika z Hurvínka mi naskakuje vždy, pokud mi kdokoli neodpoví na pozdrav.

15.4.2017 v 21:21 | Karma: 33,52 | Přečteno: 1338x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 101
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3178x
představte si fotograii, na které je kolotoč.. takový ze starých časů, se zdobenou stříškou, velkými koni, draky a tak, sedí na nich lidé a točí se a záběr je zastaví v pohybu a jsou z nich rozmazané barevné šmouhy.. stojím před kolotočem, zády k němu (černobíle), ne příliš daleko, můžu se kdykoliv otočit, splynout s vířícími barvami, ale dost daleko na to, aby mě ta neosobní rychlost nepohltila.. prý mám na výběr.. říkala to Virginie ;)

dlouhy.jan@email.cz