aby se ze skřítka nestal skřet

Nikdo mi neřekl, že čas je poplatný i pro skřítky. Ten můj se objevil jednoho sobotního rána a než bych se byl nadál, vyrostl o metr a jeho hmotnost se zvýšila už 10x. Při pohledu na jeho apetit se bojím, aby jednou nesežral i mě.

Vůbec dochází v tom neprostorovém lineárním kontinuu k určitým deformacím ve vztahu skřítek a já, které nabírají obludných rozměrů. Vždyť to není tak dávno, kdy se ptal on mě, jestli si půjdem hrát. Teď je to obráceně a on mi odpovídá mou větou: „Za chvíli." Navíc jsem přestal naoko prohrávat já, protože on mě nechává vyhrát pravidelně, syčák. Ještě nedávno měl strachem v gatích nastláno, že jsem se mu ztratil z dohledu na třicet vteřin. Dneska mi nevezme půl dne telefon a jsem to já kdo má výkulený oči navrch hlavy.

A dokonce má svůj názor. Dřív o mých slovech nepochyboval a teď mi klidně řekne: „To je ale blbost, tati." On, ztělesnění Adriana Monka, vždy upnutý ke krku, nažehlený, čistý, pošle mi pohled z tábora se zněním: ... včera jsem dostal prase za nepořádek. Že by byl schopen domů přitáhnout nějakýho pašíka mi orosilo čelo.

Vrátil se z tábora zas o kousek větší. Jemu se to ale nezdá a pořád vyzvídá, kdy bude vysoký alespoň jako já. Jakou to má souvislost s takovou velkou pusou za chatkou od Aničky, skvělá holka, jen o hlavu vyšší, si netroufám říct. Na mou radu, aby si příště stoupl na schod se ušklíbne. „Ti dík."

Vím, jsou to nezvratné události života skřítka a mě těší, že můžu být u toho. A vlastně ještě není tak zle. Ještě pořád mě obejme a přitulí se. Ještě pořád mi dává pusu a říká, že mě má rád. Jen ať to, prosím, tak děsivě rychle neutíká.

Pár dnů zpátky jsem se mu nemohl dovolat na mobil, měl ho vybitý, samozřejmě. Bezpočet oznámených volání ode mě ho vyprovokoval posléze mi cinknout. Po vychrlení mých výčitek na jeho adresu, se z druhé strany s úplným klidem ozvalo: „Ty ses o mě bál?" Polkl jsem na prázdno a zalhal. „Nebál. Se totiž nebojim ničeho." Za pár dnů, když jsme byli spolu, si na tuhle větu vzpomněl.

„To se vážně ničeho nebojíš?
„Bojim. Že až sníš tenhle kopec zmrzky, že tě bude bolet břicho," podávám mu obrovskou misku s vanilkovou zmrzlinou, se šlehačkou nastříkanou do špičky a posypanou grankem. Přesně takhle to má skřítek rád. Na vršek té bílé čepice jsem píchl malou svíčku a zapálil. „Tak a něco si přej, ty moje Náctko." Na malou chvíli zaváhal, sfoukl svíčku a hned na to už měl plnou pusu ledové dobroty.

Co si přál mi neprozradil. Možná to bylo jedno přání, možná jich bylo víc, nevím. Pozoroval jsem ho, kterak se nezřízeně láduje a přál si za něj (pro jistotu), aby měl rád život, aby měl rád sebe, aby byl zdráv, aby měl štěstí a aby ho to břicho fakt nebolelo. A za sebe si přál, aby se ze skřítka nestal skřet.

(Posílám ti tu tvou oblíbenou a jen to nej, prcku.)
;)

Autor: Jan Dlouhý | sobota 22.8.2015 21:21 | karma článku: 31,74 | přečteno: 1791x
  • Další články autora

Jan Dlouhý

naučte se utíkat

Metro bylo poloprázdný a naproti seděl hodně divný chlap. Kymácel se a něco si mrmlal pro sebe. „Není to náhodou takovej ten pošuk?“ zeptal se mě syn. „Není,“ uklidňuju jeho i sebe, ale nepříjemný pocit se rozlézal po celém těle.

10.6.2017 v 21:21 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1098x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

jako magor aneb to já v tvým věku

„Čemu se tlemíš!?“ konsternovaně pozoruju svého dvanáctiletého syna. Celý se zalyká, koulej se mu slzy po tváři a sotva popadá dech. Koukne na mě a začne se smát ještě víc. Jako magor. „Vraťte mi syna,“ protáčím panenky k nebi.

27.5.2017 v 21:21 | Karma: 29,62 | Přečteno: 1035x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

dejme jim to najevo

„Splnila jsem mu všechno. Všechno! A von? Ani neřek, že mě má rád, že prej to je přece jasňačka. Ani kytku mi nekoupil, neobjal mě, nepřekvapil. Dyť von mi ani k vánocům nedal dárek. Jen peníze do obálky ať si koupím něco sama!“

13.5.2017 v 21:21 | Karma: 32,59 | Přečteno: 1567x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

udělat si radost dámou nebo udělat radost dámě?

Seděla o stoleček dál. Před sebou právě zalitou kávu, nohu přes nohu, a v ruce cigaretu na špičce, se kterou si dlouze hrála než si ji zapálila. Všimla si, že ji delší dobu pozorujuju. Pokývla hlavou na pozdrav a usmála se na mě.

6.5.2017 v 21:21 | Karma: 31,10 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Dlouhý

radši vztyčený prostředníček než němá ignorace pozdravu

„Jak že? Ani slušné pozdravení, jak stav můj, i jméno mé si vyžadují, nedovedeš dát? Ty věru nevíš čeho slušný mrav si žádá? Tedy ztrestám tě!“ Tak tahle replika z Hurvínka mi naskakuje vždy, pokud mi kdokoli neodpoví na pozdrav.

15.4.2017 v 21:21 | Karma: 33,52 | Přečteno: 1338x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:19

Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, jeden člověk zemřel

28. dubna 2024  11:15

V Ostravě na ulici Rudné poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 101
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3178x
představte si fotograii, na které je kolotoč.. takový ze starých časů, se zdobenou stříškou, velkými koni, draky a tak, sedí na nich lidé a točí se a záběr je zastaví v pohybu a jsou z nich rozmazané barevné šmouhy.. stojím před kolotočem, zády k němu (černobíle), ne příliš daleko, můžu se kdykoliv otočit, splynout s vířícími barvami, ale dost daleko na to, aby mě ta neosobní rychlost nepohltila.. prý mám na výběr.. říkala to Virginie ;)

dlouhy.jan@email.cz